Mossos d’Esquadra: monàrquics i creats per Felip V.

Ho explica la interessant web de Somatemps.

mossos esquadra

A Catalunya els polítics tot ens ho conten a l’inrevés de la realitat. Alguns polítics ens volen fer creure que els Mossos són una força nacionalista. L’ANC fins i tot ha creat una associació de Mossos per “laindependència”. Res de més contrari a la identitat del cos.

Sembla que l’origen dels Mossos és molt similar al de la Guàrdia Civil: “Per evitar desoris a les zones rurals, els felipistes crearen un grup de vigilància anomenat Mossos d’Esquadra, que fou dirigit pel batlle de Valls, Pere Anton Veciana i Vila (militar i felipista). La seva tasca principal era posar ordre a una Catalunya farcida d’emboscats i delinqüents i alhora perseguir tots els austracistes. (…) Núria Sales retrata al llibre ‘Història dels Mossos d’esquadra’ qui foren i que va representar aquest cos: “L’origen de les esquadres és tan felipista com el seu fundador: a la Guerra de Successió s’anomenaven esquadres les partides de paisans armats felipistes”. Els colors dels mossos (blau i vermell) pertanyen als de la corona francesa”.

Somatemps diu que “el cos dels Mossos d’esquadra, fou una força de fidelitat exclusiva a la idea monàrquica i espanyola, probablement el cos militar més espanyol dels que existeixen arreu”. Així ho va recordar en Manuel Milà i Fontanals, recollint aquest poema popular:

“Som soldats
Som soldats del Rei d’Espanya
Som soldats.
No serà tan mala, no, com el Rei l’ha cridada
A Barcelona anirem, minyons, a sentar-ne plaça,
uniforme portarem, per servir al rei d´Espanya:
espardenya blava al peu, veta fins a mitja cama,
el arret engalonat, com a mossos de l´esquadra.”

Això i moltes coses igual d’interessants ens explica Somatemps. Bona feina!

bastoncillo

 

 



Categories: Historia, Huid del nacionalismo

Tags: , , , , ,

7 comentarios

  1. Lo que más me llama la atención del somatemp es que fué la única formación paramilitar vecinal permitido por el franquismo en toda España. Me imagino que gracias a la intercensión de la Virgen de Montserrat.

  2. Me pregunto si los mozos de escuadra hacen una misa anual a su fundador.
    En Inglaterra es costumbre (el servicio anglicano, no la misa católica ).

  3. No creo que sea el cuerpo policial más antiguo. Porque tuvo discontinuidad con el franquismo, porque muchas veces no ha tenido funciones policiales ni de policía judicial y que incluso el nombre no es el original. Igual que sería absurdo decir que la Guardia Civil es descendiente de la Santa Hermandad o la actual Legión española descendiente de los antiguos Tercios de los sigios XVI y XVII, también parece anacrónico ligar una institución más militar que policial, sin facultades investigadoras y que además se constituía de una forma no profesional con los actuales Mozos de Escuadra. Nada tiene que ver un cónsul romano con lo que hoy entendemos como un cónsul, representante secundario de un Estado en otro. Y tampoco un cónsul medieval era lo que ahora decimos, ya que aquel era un juez mercantil para conflictos entre empresarios o comerciantes, en los Consulados del Mar. A veces ponemos nombres antiguos a instituciones nuevas o de funciones muy distintas a las clásicas.

  4. total para lo que han quedado, que mas da!!!

  5. ¿En que país democrático existe dentro de una policía de Estado una corriente organizada y pública de carácter político partidista secesionista sin que no se tomen medidas inmediatamente? De esa organización dentro de la policía se saben incluso el nombre de los que la representan. ¿Tan poca fuerza tenemos para tolerar esto? ¿No es esto algo denunciable ante los Tribunales? ¿Podemos sentir confianza y seguridad en una policía que tolera dentro de su seno una corriente que representa el sentir de una parte de los ciudadanos en contra del sentir de otros?

  6. Podrian llegar a considerarse el cuerpo policial mas antiguo de españa? Porque la guardia civil se crea mas tarde y loa santa hermandad deja de existir por el 18 y el cnp se crea en el 20 creo. Seria muy curioso que fuera el cuerpo policial mas antiguo de españa

Deja un comentario