El manuscrito sobre Montserrat que oculta el nacionalismo

Un escrito de cuando el nacionalismo no existía.

montserrat

Manuscrit del Virolai, de Mn. Cinto

Fue escrito en 1880. El nacionalismo no existía, ni el somcollonuts ni l´espanyansroba, ni l´ANC ni el trespercent. Lo escribió un catalán de socarrel, mientras los ancestros de la mujer de Mas labraban en Hungría, Segovia y Murcia; los bisabuelos de Puigdemont araban en Jaén, los de su esposa ayuntaban las mulas en Rumanía y los antepasados del carajillero se tostaban en Córdoba.

Lo escribió uno que , com tots els catalans, estimava sa terra i Espanya tota amb naturalitat. El odio nacionalista todavía no había sembrado su mala semilla. Quería cantar a su patrona, a la Virgen, y lo hizo en una cuartilla, a pluma por las dos caras, en caracteres bellos y elegantes. Con tachaduras, cambios y correcciones que muestran su carácter y creatividad desbordantes. En catalán natural -previo a la artificial uniformización fabriana y a la vulgarización de TV3%- , salpicado de “y“, “lo” y terminaciones en “au“.

Es El Virolai y nació del genio de Mossén Cinto Verdaguer como homaje a la Moreneta en el milenario del monasterio de Montserrat.

Es una delicia para los devotos de la Moreneta ver cómo la estrofa “Cedre gentil del Líbano aroma/arbre d´encens, Palmera de Sion“, fue también escrita primero por Verdaguer como “Cedre gentil del Líbano aroma/xiprès florit en l´espanyola Sion“.

O conocer estrofas inéditas como “Il-luminau la catalana terra/guiau l´Humanitat” (que el poeta escribió primero como “Il-luminau la catalana terra/que tant us ha estimat“), o los versos “Perque siau sa estrella salvadora/Déu vos posà de Catalunya al front“.

Una meravella que no s´hi troba a Montserrat ni a cap museu de la Gene. Porque los catalanes grandes como Verdaguer, como Pla o Dalí, no eran nacionalistas.

Feliç día demà a totes les Montserrats i que la Moreneta ens guardi i ens doni seny a tots els catalans.

Dolça i montserratina Catalunya…

20140416-165714.jpg



Categories: Alma, Catalanes universales, Historia

Tags: , , , , , , , ,

8 comentarios

  1. los viles catalanazis cómo siempre tergiversando la verdad y la historia

  2. Qué gran poeta Verdaguer. Gracias por traernos aquí este bello poema.

  3. Gràcies Dolça Catalunya. Cantat es preciós. Encara m’en recordo de la primera vegada que el vaig escoltar. Va ser a Montserrat.

  4. Fa temps, vaig entrar en el portal del monastir de Montserrat. Em va sorprendre no trobar-hi memòria dels 23 monjos martiritzats sota el temps de Santcompanys i de la CNT-FAI. M’estim més pensar que no hi vaig cercar bé.

  5. No oblidem tampoc el homes anomenats Montserrat. N’he coneguts a les Balears, almenys.

  6. Bona nit:

    El canvi de lletra del Virolai per Mosén Xinto Verdaguer va ser premonitori: “Il.lumineu la catalana terra,
    guieu-nos cap al Cel…..”.

    “Dels catalans sempre sereu Princesa,
    dels espanyols Estrella d’Orient,
    sigueu pels bons pilar de fortalesa,
    pels pecadors el port de salvament.”

    Gràcies a ell sabem que al cel es va amb el concurs de La Mare de Déu de Monserrat.

    L’infern a la terra és el que promet el Momium Cultural i la mòmia Muriel Casals Couturier, amb el concurs de la Carmen Forcadell, que té un trident diabòlic fins al cognom. Adeu “forcos”, bon viatge a l’infern!.

    Fos de broma, la troballa és important. Felicitats!.

    • Buenas noches:

      Al releerlo, sin fijarme en el autor, no me había dado cuenta de que este escrito era de mi própia cosecha hace dos años. ¡Caramba!, pensé ¡este se expresa igual que yo!.

      He tenido que releerlo para ver que el autor era yo mismo.

      Pasado el tiempo me siento más confortado. No siento la necesidad urgente de expresar mi indignación permanente. Seguro que la Mare de Deu de Montserrat ha puesto su granito de arena en el fracaso patente del “prusés”.

      Muchas gracias Dolça por recordármelo.

      Un saludo

  7. Coi quina troballa! On heu trobat el document?

Deja un comentario