Un catedràtic català: Companys va fugir amb patrimoni i béns públics de tots.

Després Negrín va robar a Companys allò que ell havia robat als catalans. Coses que té confondre béns públics amb béns particulars.

PortadaVita

Avui es presenta el llibre El tesoro del «Vita». La protección y el expolio del patrimo­nio histórico-arqueológico durante la Guerra Civil (Publicacions i Edicions de la UB, 2014), de Fran­cisco Gracia, catedràtic de Prehistòria de la UB, i Gloria Munilla, professora dels Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC.

El Govern de la II República va traslladar en el iot Vita una ingent quantitat de béns públics que els dirigents republicans, encapçalats per Juan Negrín i Francisco Méndez Aspe, van treure d’Espanya i posteriorment van enviar a Mèxic. 

Una part del carregament del Vita estava formada per fons de la Generalitat de Catalunya. El tresor de guerra del Govern català va ser lliurat per Lluís Companys i Josep Tarradellas a Negrín, sota coaccions, poc abans de travessar la frontera francesa. L’inventari detallat d’aquests materials demostra que  també hi havia peces del patrimoni i béns públics catalans susceptibles de ser convertits ràpidament en recursos econòmics, amb l’objectiu que servissin de reserva monetària de la Generalitat a l’exili.

Gracia i Munilla narren com el Govern de la República presidit pel comunista Juan Negrín, assabentat de la iniciativa, va exigir a la Generalitat la cessió d’aquells fons a l’hora de travessar la frontera, amb la promesa que els serien retornats un cop establerts a París. Promesa que no es va complir mai i que va causar la ruïna financera de la Generalitat fins al punt que el president Irla va haver de dissoldre-la als anys 50 per falta de fons. És a dir: la Generalitat i la República ens van robar, i després ho van fer entre ells.

El catedràtic Gracia en treu lliçons: «El cas del Vita és un exemple de fins on pot arribar, en primer lloc un govern, i posteriorment els qui s’arroguen la representació de la legitimitat legal en la utilització i conversió econòmica del patrimoni historicoartístic d’un estat en benefici privat i sense retre comptes, un precedent perillós».

Millet, Pujol, Prenafeta, Pretoria, 3%… per no esmentar les corrupteles de quasi bé totes les administracions d’Espanya.

Dolça Catalunya, plomada i arruïnada pels seus polítics des de fa tants anys…

bastoncillo



Categories: Historia

Tags: , , , , , , ,

7 comentarios

  1. demuestra la culpabilidad o inutilidad de la Generalitat. Si en 1934 el gobierno español hubiese actuado con firmeza y responsabilidad el sr.Companys no sería hoy un héroe de papel.

  2. Companys, no debería haber salido de la cárcel, es responsable de todos los asesinatos habidos durante su gobierno. Pero lo más indecente son las checas que ya funcionaban en Septiembre de 1936, y por mucho que digan que «las muertes las efectuaron unos incontrolados»(tres años son muchos para no localizar a los causantes de tanta ignominia),la existencia, pues, de las «checas» de

  3. Ciertamente fue un personaje que firmó sentencias de muerte y no me vale el que nadie lo justifique con que estábamos en guerra, su nombramiento como jefe era más que discutible y desde luego su actividad fue la de un canalla, en el más amplio sentido de la palabra. Además ahora leemos que también nos robó, aunque esto también lo han hecho otros y siguen haciéndolo. Cuantas de las fortunas que ahora vemos han sido afanadas después de la muerte del dictador.
    Hubiera preferido que Companys hubiese seguido vivo en la cárcel hasta su muerte, al menos su conciencia habría estado machacándolo todo el tiempo

  4. ERC: experiència contrastada en cops d’estat.

  5. Plà ya dejó muy claras las entretelas del personaje de Companys, mitificado hasta la saciedad por los nazi_onalistas. Deploro su final porque por el ojo por ojo y la venganza nunca han sido la solución a ningún problema (pasó en ambos bandos no nos engañemos), pero que no nos vendan que fue un santo varón, porque de eso nada.

    • Si claro, con esa lógica Eichmann se habría muerto de viejo sin otr castigo que el de vivir en una celda sin televisión. El error no fue el fusilar a Companys sino convertirlo en un mártir por no haber hecho ningún trabajo pedagógico. Si se hizo pero se podía pensar que el trabajo pedagógico no sería escuchado entonces no había que fusilarlo.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

INFORMACIÓN BÁSICA SOBRE PROTECCIÓN DE DATOS:

  • Responsable: Dolça Catalunya
  • Finalidad: Gestión de suscripciones al blog y moderación de comentarios y el envío de boletines de noticias.
  • Legitimación: Consentimiento del interesado
  • Destinatarios: Los datos se comunicarán a Cloudflare Inc. (mejora rendimiento web; acogido a los acuerdos EU-U.S. Privacy Shield). No se comunicarán otros datos a terceros, salvo por una obligación legal.
  • Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos, como se explica en la información adicional.
  • Información adicional: Puede consultar la información detallada sobre la protección de datos en política de privacidad.