“TV3 ha de ser la nostra, la de tots els catalans, no la vostra”

Pel seu interès reproduïm la carta lliurada el passat 15 de febrer per l’associació Somatemps als directius de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) i al Govern de la Generalitat de Catalunya.

tv3

L’Associació Somatemps, en ple procés fundacional, és part de la societat civil preocupada pel futur de Catalunya. Desitjosos de presentar una “catalanitat integradora” enfront de les posicions excloents i separadores.

EXPOSA:

La seva gran preocupació per la situació de la CCMA. Entre tots els ens públics dedicats als mitjans de comunicació, el català és possiblement un dels que gaudeix d’un menor índex d’imparcialitat. Un mitjà “públic” ha d’atendre a tots els aspectes plurals de la vida social d’una comunitat i no dedicar-se a l’adoctrinament ideològic. També, com a ciutadans catalans estem preocupats pel desorbitat pressupost, les constants manipulacions històriques i l’ús de menors d’edat com a part de l’aparell propagandístic al servei d’una ideologia, en el que s’ha convertit aquest mitjà públic. Per això, DENUNCIEM:

Una televisió sota sospita: manipulació constant

El divendres 3 de gener de 2014, el diari nord-americà The Wall Street Journal dedicava un article a TV3 titulat What’s on Catalan TV?Separatists (Què hi ha en la tele catalana? Separatistes). Entre altres frases significatives d’aquest article, signat per David Román, es pot llegir: “[…] si ets una prostituta o un delinqüent en algun dels programes de TV3, el més probable és que parlis castellà” i afegeix que qualsevol observador habitual s’haurà adonat del “decisiu gir [de la cadena] en favor de la independència de Catalunya”. A manera d’exemple, el periodista relata que en el documental Hola, Europa!, es presenten a “31 personalitats catalanes [que] expressaven el seu suport a la independència […] però no va haver-hi ni una crítica a les postures proindependentistes”. En aquest significatiu article del diari nord-americà, es recullen les declaracions d’Alfons Quintà, el que va ser director de la cadena durant els vuitanta, qui afirma: “De vegades TV3 és pitjor que l’antiga televisió soviètica”[…]”veig Cubavisión i no és pitjor que TV3”. No tenim por a afirmar que la Televisió pública de Catalunya s’ha convertit en un centre adoctrinador sense parangó en tota l’Europa democràtica. És impensable que un país democràtic, amb institucions sòlides, pogués permetre els biaixos ideològics d’una televisió pública. La periodista i escriptora Anna Grau explicava recentment en un article publicat en el digital Crònica global que per assistir a una tertúlia primer era “adoctrinada” amb el que havia de dir. Més explícitament: “Primer tema: ‘Espanya ens roba’. Segon tema: ‘La independència, més a prop que mai’. Tercer: ‘El català, llengua perseguida'”.

El CAC i les llistes negres: senyal de totalitarisme

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), un organisme encarregat de vetllar per la teòrica independència de la televisió pública catalana, s’ha convertit en el principal instrument de control ideològic i marginació de periodistes i mitjans dissidents.

Exemple d’això és un extens informe elaborat pel CAC en 2013 on s’elaborava i denunciava una llista de periodistes disconformes amb el nacionalisme. En aquesta llista s’incloïen fins i tot a tertulians. En iniciar-se el 2014, el portaveu de la Generalitat, Francesc Homs, ha tornat a presentar una “llista negra” de periodistes no nacionalistes. Homs ha deixat clar en presentar l’informe que l’objectiu de la Generalitat és impedir que certes cadenes segueixin emetent a Catalunya. Ja durant els governs de Jordi Pujol van saltar diversos escàndols a causa de l’obsessió de l’expresident per confeccionar llistes de periodistes afectes i desafectes.

Informació partidista, parcial i dirigida: l’arbitrarietat consumada

Són molts els estudis i articles de premsa que constantment denuncien la parcialitat de la Televisió pública catalana. Per exemple, al 2013, TV3 va dedicar 7,5 hores al cas Bárcenas; 59 minuts al cas Palau o 45 minuts al cas de les ITV que implica a Oriol Pujol. La parcialitat no només es mostra en l’elecció del temps dedicat a les notícies, sinó, sobretot, al llenguatge usat. Joan Ferran, polític socialista, en el seu moment va qualificar a TV3 com una “crosta nacionalista” orientada des dels seus orígens a la “construcció nacional”. Qualsevol televident atent pot comprovar com el Cos Nacional de Policia (la Policia Nacional) es converteix en la Policia Espanyola, la resta d’Espanya és “Espanya” o “Estat espanyol” (com a ens diferenciat), o els diaris editats fora de Catalunya són diaris espanyols, quan els mapes del temps es converteixen en mapes identitaris, reflectint comunitats lingüístiques (els mal anomenats Països Catalans). Els programes informatius i les tertúlies es converteixen en programes merament autorreferencials o els reportatges són mera propaganda. La majoria de catalans que només veuen TV3, viuen en un imaginari irreal. Mantenir aquest imaginari col·lectiu és francament costós.

Costos desproporcionats: un aparell de propaganda

El sou dels treballadors de l’administració i serveis de la Televisió catalana està per sobre del que obté aquest personal en altres ens públics. Una secretària de TV3, per exemple, guanya 33.152 euros bruts anuals, una telefonista de la televisió pública guanya 29.707 euros anuals o un xofer, 39.937 euros. Un reporter cobra 53.184, un redactor, 46.913 i un documentalista, 40.375. Aquests sous són molt superiors a la mitjana. Però tot això, queda en res si comparem amb els sous dels executius. Al 2008, l’anterior directora de TV3, Mònica Terribas, va rebre uns emoluents a càrrec del contribuent de 208.999,96 euros. I la directora general de la CCMA, un càrrec ja desaparegut però que llavors ocupava Rosa Cullell, va percebre un salari de 250.000 euros. L’actual director de TV3 va cobrar l’any passat un 23% més que el president de la Generalitat i un 127,2% més que el president del Govern, Mariano Rajoy. Els directius de la CCMA, de Tv3 i de Catalunya Ràdio es van repartir l’any passat un total d’1.098.071 euros.

Un monstre mediàtic: l’estat dins l’Estat

La CCMA ha estat definida com un “Estat dins l’estat”. Malgrat les últimes retallades, la Corporació va arribar a tenir 2.600 treballadors. Amb la crisi ha quedat en 2.100. Aquesta dada és significativa si es compara amb els aproximadament 1.000 empleats que tenen Tele5 o Antena 3. Per mantenir aquest monstre mediàtic, la Televisió pública catalana rep anualment gairebé 300 milions d’euros, comparables a la quantitat que rep la televisió pública espanyola. Entre tots els ens autonòmics, la CCMA és la corporació que més canals té: un canal generalista (TV3), un segon canal (Canal33-Club Super3), un altre exclusiu de notícies (3/24) i una cambra dedicada a l’esport (Esport3). A la ràdio, manté també una emissora generalista (Catalunya Ràdio), una altra de notícies (Catalunya Informació) i una tercera de música clàssica (Catalunya Música). I això que ha eliminat i fusionat canals i emissores. Malgrat el cost brutal per als catalans, els programes més vistos són aquells que elaboren les productores externes.

Manipulació de la imatge de menors d’edat

Totes aquestes dades, escandalosos per si mateixes, es queden petites si atenem a l’adoctrinament constant de menors d’edat. Igualment greu és l’ús de nens en les tasques propagandístiques. L’Info K, el canal infantil de TV3, va dedicar un reportatge als nens presents en la Via Catalana. “Segur que tots els que hi vau ser ho recordareu durant molt de temps”, se sent d’una veu en off. El reportatge mostra una família de la Segarra, que es desplaça a la costa per participar en la via. En el reportatge, diversos nens donen la seva opinió sobre la cadena: “venim a fer la cadena per la independència. A reclamar que ens deixin ser independents”; una nena de 12 anys argumenta la seva participació: “perquè sóc independentista i vull que Catalunya sigui un país lliure”. Una altra, de 13 anys, diu: “vinc a lluitar per tenir la independència aquí a Catalunya […], si ho volem tants catalans, al final Espanya es rendirà i podrem tenir la independència”, afegeix en aquest sentit. Finalment, Anna de 12 anys recorda que “al 1714 deixem de ser independents”. Els exemples són infinits igual que escandalosos.

PER TOT AIXÒ:

La part de la societat civil catalana que representem, denúncia públicament a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (*CCMA) per la seva incompetència, falta d’objectivitat, adoctrinament antidemocràtic, manipulació de sentiments i de la imatge de menors, posat tot això al servei d’una ideologia que no comparteix bona part de la societat catalana.Somatemps diu NO a aquest model de mitjans audiovisuals públics i exigeix responsabilitats polítiques als responsables de la CCMA i al Govern de la Generalitat de Catalunya. Creiem en una televisió pública, però al servei de tota la comunitat catalana. Volem que TV3 sigui realment “la nostra”, i no exclusivament “la vostra”. TV3 ha de ser la “de tots”.

dolca2



Categories: Catalunya de tots, Huid del nacionalismo

Tags: , , , , ,

6 comentarios

  1. La gresividad de la mafia nacionalista es de un descaro colosal. El diario más leído en Gerona, es un panfleto de una sola opinión llamado Punt Diari también conocido como El Full Parroquial y que en su primera página lleva un lema permanente “Catalunya vol viure amb dignitat i llibertat”, Un lema dirigido directamente a la emotividad y al subconsciente de todo aquel que pase los ojos por esta frase.. Esto es demostrable y se podría denunciar precisamente ahora que la mafia separatista ha puesto una denuncia contra varios periodistas de diferentes medios privados nacionales a los que acusan de “fomentar el odio”.

  2. TV3, des de fa molt temps, és NODO3, una televisió de propaganda política a l’estil de Cubavisión, o del règim veneçolà.

  3. Esta carta estará ya usada como papel higiénico, por ahorrar. Los que ganan mas de 400.000 euros al año (Terribas = Taliban) hacen ahorros

  4. La carta me temo que ya estará en la papelera, ya sabemos como son esta gentuza! Si le hubieran enviado una carta apoyando a Tv3 en su NAZIonalismo, la hubieran sacado en primera plana para fardar de que el poble esta con ellos, pero, no a sido este el caso. Son así, pensamiento único, sino nos gusta tus cartas no la exponemos la sociedad, pero, si estás con ellos, la expondrán! Lo han manipulado todo! colegios, canales de tv, equipos de fútbol ( sobretodo el gran equipo de la ciudad) todo!

  5. Yo, por un tema de higiene mental, hace mucho tiempo que deje de ver TV3 o cualquier canal del mismo grupo ya sea de TV o radio. Deje de verla porque muchas de las cosas que veia me producian verguenza ajena. Esa fue la primera fase, solo veia el futbol o alguna serie, pero los comentarios futbolisto-politico que empezaron a generalizarse hicieron que renegara incluso del futbol. A dia de hoy TV3 para mi no existe, aunque eso no impide que tenga que contribuir por coj**** a mantenerla con mis impuestos.

  6. Yo ya hace que no la quiero ni en pintura, por mi que la cierren, lástima que no ocurrira, solo sirve para manipular cerebros y luego pasa lo que nos pasa. Si fuera para todos, se comportarían parcialmente, pero está claro, que solo piensan en su ideología, y no en todos los catalanes.

Deja un comentario