Se arma en «Els Pastorets»: los actores politizan la obra y el público se divide.

Ya hemos dicho que el nacionalismo contamina cada vez más ámbitos de la sociedad que hasta ahora eran ajenos a la ideología, incluido el artístico-religioso.

Ha pasado como en los tiempos de la República con la obra «El divino impaciente», de Pemán. En aquella época de persecución religiosa, el público de Barcelona y toda España se dividía a gritos en los teatros: unos aplaudían la obra a rabiar, otros silbaban. Las plateas reflejaban una fractura política cada vez más exacerbada.

Algo parecido sucedió la tarde del 29 de diciembre durante la función de «L’estel de Natzaret», la obra clásica de Ramon Pàmies que cada Navidad se representa en el Centro Parroquial San Vicente de Sarriá. Muchos prefieren esta pieza al texto de Folch y Torres por su mayor profundidad telológica y logro poético.

pastorets

La bandera independentista, en escena repetidamente durante la obra.

La secularización reduce cada año la demanda, y en el teatrillo apenas se pueden contar un centenar de personas por sesión. Pues bien, este año para la sorpresa del público, uno de los «pastores bufones» porta una bandera independentista desde el primer acto. Sin ninguna otra función que agitarla de vez en cuando para secarse las lágrimas, el sudor de la calva o los mocos. Evidentemente, la estelada y las alusiones políticas no figuran en el libreto de Pàmies, pero el director debió pensar que era su deber patriótico utilizar un espectáculo familiar y tradicional para propagar su ideología.

La cosa no acabó aquí. En el segundo acto, los «pastores bufones» insertan un diálogo en el que Rajoy niega la independencia a Mas. Y tonadilleando el villancico «Fum, fum, fum», con un público alucinado, cantan: «El próximo noviembre votaremos la independencia, votaremos la libertad, seremos Estado, y seremos independientes, se nos acaba la paciencia«. Vean el vídeo.

Durante la canción, ya con algún silbido, parte del desconcertado público aplaude la ocurrencia; pero instantes después del momento que recoge el vídeo empieza la división: «Prou política! Prou política a la cultura!» se oye desde el fondo. Se suman aplausos y pitos, mientras los actores acaban la escena sorprendidos de la rebelión del auditorio. En el entreacto, y quizá como revancha, parte de la orquesta interpretó desde el foso Els Segadors, himno combativo con el que acaban sus actos los grupos nacionalistas, pero totalmente ajeno a L’Estel de Natzaret; después de unos minutos, miembros de la dirección de la obra les hicieron callar.

A esto nos lleva el nacionalismo. Todo lo ocupa, todo lo degrada. No sabemos si el párroco de San Vicente de Sarriá tendrá algo que decir. O tal vez quieran decírselo ustedes aquí: santvicenc@parroquiasarria.net. Pero desde luego, algo no funciona cuando en un Centro Parroquial, en una obra teatral de divulgación católica, a la que acuden familias con niños buscando transmitir el mensaje navideño de manera lúdica, la ideología separatista toma la escena y relega el mensaje espiritual y artístico a un plano secundario, crispando y dividiendo al público.

La gente empieza a estar harta y pierde el miedo. ¿Quedará algo sano en Cataluña cuando haya pasado la fiebre nacionalista?

DC Navidad



Categories: Alma, Huid del nacionalismo, Tradiciones

Tags: , , , , ,

27 comentarios

  1. Mercès per tots els comentaris que contribueixen a conèixer aquest trist esdeveniment.
    Els comentaris són suficients i queden tancats.

  2. Sóc un pare de Sarrià. Mai no he anat als pastorets de Sant Vicens però veig el cartell penjat a la plaça de l´església cada dia. Tinc tres nanos i em plantejava anar-hi abans de reis.
    Agraeixo a la colla que fa possible els Pastorets el seu esforç i dedicació.
    Però em sap molt de greu que hageu caigut en el càncer del nacionalisme independentista. No cola que és una broma. L´estelada és una senyera inventada que divideix, un símbol polític amb molta càrrega negativa. L´estelada era el símbol de Terra Lliure, que va assassinar gent de Sarriá.
    Sabeu perfectament que Catalunya està molt dividida en aquest tema i genera mal rotllo. Sabeu que preisament a Sarriá hi ha una gran majoria de sarrianencs que ens hem sentit sempre catalans i espanyols sense problema. Ho heu fet a consciència. Heu polititzat greument un acte d´esperit d´unió, alegria i concòrdia. Pregunteu a la vostra consciència i us respondrà.
    Pregunteu al públic que us va a veure si els hi agrada aquesta politització.
    L´altre dia un valent es va atrevir a cridar la seva desaprobació, i pel que sembla no va ser l´unic.
    És un escàndol gran i està a la xarxa a tot arreu.
    Crec que us heu carregat Els Pastorets de Sarriá. Ara us anirà a veure gent polititzada de l´Òmnium i partits polítics. Fins que els deixeu d´interessar.
    Pel bé de la convivència, dels pastorets i de l´esglèsia, demaneu perdó i rectifiqueu.
    Gràcies als d´aquesta web: no la coneixia i m´ha agradat molt perquè es catalana, amb seny i valors.
    Visca els pastorets, visca Sarriá, visca Barcelona, visca Catalunya i visca Espanya!

  3. Doncs estàs molt sord o el teu fanatisme separatista no et deixa sentir bé. Que no ens prenguin l’Estel de sempre.

  4. Ya que usted estuvo presente supongo que vio como continuamente los pastores sacaban a lucir la bandera independentista que no se que finalidad tenia sino que aprovechar un acto y politilizarlo.

  5. Fa mes de 60 anys que L’Estel de Natzaret de Sarrià forma part de la meva vida igual que la de molts sarrianencs. Es una obra que enguany es el 107 aniversari i que els actors que fem l’obra passem el testimoni als nostres fills i als nostres nets i que considerem es un orgull per la Ex Vila de Sarrià.
    Sempre els dos pastors han introduït gags de l’actualitat política, acudits o cançons sortides de la realitat actual i mai, dic mai, ens havíem trobat amb una situació com la del passat diumenge. Estic totalment d’acord amb que si una cosa no t’agrada pots anar a parlar amb la direcció i amb educació i diàleg es pot arreglar, però mai amb crits des de una platea i menys amb comentaris posterior totalment falsos. La cançoneta que tant ha molestat no dura ni un minut i mai mes en tota l’obra (3 hores de durada) hi a cap referent politic de cap mena. Sobra lo del teatrillo i el poco más que un centenar de personas ja que afortunadament per tots els que gaudim del nostre teatre es un dels teatres amb mes pedegri de Barcelona i per L’Estel tenim la gran sort (alguna cosa farem be) que omplim quasi be en totes les representacions.
    Em sap greu que de les mes de 200 persones que estaven al Teatre ni haguessin 3 ò 4 que els ferís la sensibilitat el minutet de la cançoneta. Desitjo que si no vareu fer com la familia que dieu que varen marxar,
    poguesiu gaudir de la resta del obra; nosaltres varem fer tot el que podiem i mes perquè així fos.

    • Pere, no eren 3 o 4, no t’enganyis. És cert que s’hi introdueix algun gag polític, però aquest cop en van fer un gra massa: les referències eran constants i molestes. Va ser una errada que confio que es rectificarà pel bé del nostre estimat Estel de Nazaret.

  6. Yo también estuve y voy desde hace 37 años, es decir me llevaba mi abuelo y ahora llevo a mis hijos. Reitero el desacuerdo fue de una parte importante del público y quiero decir que me fui muy defraudado y no volveré nunca más. Ya que una acto cultural religioso que yo entiendo evangelizador para mis hijos se convirtió en un acto manipulado con connotaciones políticas importantes.

    • respondiendo al catalan de toda la vida, le diria que el desacuerdo no fue de una parte importante del público. de hecho en el mismo video que se publica puede verse. Y los días anteriores también se hizo la misma broma y hubo aplausos mayoritarios. Estará de acuerdo conmigo en que el Estel de Natzaret es fidedigno con Ramón Pamies y su Obra y esta broma solo es unos minutos, dentro de 2 horas y media de canciones y versos de carácter evangelizador. Creo que es exagerar el hablar de politización. Si ha venido durante todos los años, sabrá que siempre se hace broma en ese pequeño trozo, con la realidad política del momento, más o menos acertadas, dependiendo del gusto de cada uno. Pero el contenido de toda la Obra es fidedigno. Le invito a que venga en días posteriores y contraste el tema con el actor que hizo la broma que estará encantado de debatirlo y pedirle disculpas si es el caso.

  7. Me parece una falta de respeto enorme lo que hizo una sola persona de la sala.
    Los «pastorets» es una obra tipica de Catalunya y eso lo sabes bien antes de ir a verla al teatro, si vas sabes lo que puedes encontrar, y si una vez alli no te gusta lo que ves, aguantas y te callas o te vas, pero hacer lo que hizo esa persona es una falta de respeto, un insulto para todos los actores que trabajan durante tanto tiempo en esta obra.
    En estos casos se ve de lo que carece la gente…

    • Perdona, jo hi era i la reaccio no va ser d’una sola persona, sino de moltes. Quan pagues per veure els pastorets no pagues per un mitin polític. Per cert, pots comprar qualsevol edicio de l’estel de Natzaret i veuràs que no hi ha res del que aquí es denuncia, així que no val l’excusa de que ja saps que pots trobar-te. Si volen fer mintins, que avisin i ens estalviarem els 10 euros de l’entrada.
      La falta de respecte és d’aquests actors cap a les famílies ue han pagat per una cosa i els hi donen un altra.

  8. per cert amb quins permisos compteu per publicar material on hi ha la figura d’una menor i a mes se la veu perfectament??? crec que la llei els protegeix oi???….com a mare demano als responsables d’aquestes publicacions que retirin les imatges on surti la menor….gracies

  9. Buenos días,
    Os escribo porque lamentablemente no estoy de acuerdo con este artículo. Yo estuve presente a lo largo de toda la obra, y tengo que decir que el público no estaba dividido como decís: la actuación de los dos pastores «bufones» fue largamente aplaudida, y al acabarse dichos aplausos UN SOLO hombre del fondo de la sala expresó repetidamente su desacuerdo con las palabras «Prou política!…», y seguidamente se marchó, después de ser invitado por uno de los técnicos a abandonar la sala si no se comportaba como era debido.
    Hace muchos años que en esta escena de l’Estel de Natzaret los dos pastores hacen un pequeño gag improvisado que tiene relación con la actualidad. Es cierto que la opinión de que estos gags no deberían ser tan ideológicos es compartida por más de uno (debo insistir en que no siempre es el caso, a veces son simples bromas sin trasfondo político). Si el señor del público pensaba que no se debe mezclar política y cultura, debería haberlo comunicado a los directores de l’Estel en privado y no haberlo gritado a los cuatro vientos en plena obra, pues en mi opinión es una total falta de respeto por los actores y todos aquellos que llevan meses ensayando y preparando la obra.
    Por último, he visto que en el video de la escena únicamente aparece la escena de los pastores, y no el famoso «Prou política!». Tal vez sería interesante disponer de todo el video para que los que no estuvieron presentes el día de la actuación pudieran ver lo que pasó realmente y juzgar por si mismos.

    • Estoy de acuerdo con Usted, habría que ver todo el víedo. Además Mn. Valls es un santo varón y no creo que esté por la independencia. Pero utilizar los pastorets para un tema tan candente como la independencia, me parece inoportuno.

    • Yo también estaba y lo que dice esta persona es sencillamente falso. Fueron muchas las personas que silbamos y la división fue muy clara. Otras personas, como una familia del barrio que había acudido en pleno (8 personas, abuela incluida) fueron más discretos: callaron y tras el intermedio se marcharon, indignados por la politización dels pastorets.
      Insisto, lo que es una enorme falta de respeto es convertir una obra familiar y evangelizadora en un mitin político. Lo que es una falta de respeto es vender entradas para una cosa y luego servirte otra, esto se llama estafa y te lo dice una persona que lleva mas de 40 años yendo a los pastorets y que está muy triste porque el pasado domingo, por primera vez en mi vida, pasé un muy mal rato en estos pastorets de Sarrià, constantemente pasándome por la nariz el tema de la independencia. Ja n’hi ha prou!

  10. I tu que ets català??????, tens l´impremta on s´expedeixen els certificats de catalanitat???? Garrulo al cuadrat no, Garrulo ruc al infinit….

  11. Desgraciados , ya podemos esperar cualquier aberración de esta gente .

  12. Pobre ex-parroquia mía… En lo que ha quedado… Recuerdo con cariño la piedad de su párroco (mossen Felip Casañes) en los años en los que fui feligrés de la misma (84 a 92).
    Rezo por la parroquia.
    Saludos desde Madrid

  13. Els garrulos no descanseu ni per Nadal. Qualsevol persona «normal» sap que, tal com diu la Viquipèida, «La continuada vigència i l’innegable atractiu dels ‘Pastorets’ com a espectacle per a totes les edats es deriven de la capacitat dels conreadors del gènere de mantenir al llarg dels segles la frescor i la ingenuïtat del drama primigeni, al mateix temps d’aconseguir guanyar la complicitat dels espectadors mitjançant la crítica i la burla de la vida social i política del moment expressada en els cuplets, les corrandes, les sàtires o les garrofes que s’improvisen per fer les delícies del públic.»

    • la politica y la burla son en carnavales, ahora toca la Navidad algo de toda la Europa de tradicion cristiana.

    • you’re an asshole!

    • Pere….

      No podeu dissimular-ho, jee, erre que erre amb el tema del xarnegos, i a Vascongades amb els Maquetos, jejeee…, vosaltres si que sou purs de sang i estirp. Això si, després a mendigar vots als castellano parlants!

      El catalanisme encara no pot fugir el seu origen feixista, del romanticisme alemany, pare de l’absolutisme d’aquella Europa.

      Molt bé Pere, endavant amb la Nació Pura i sense mescles!

      Salutacions.

      Ferran.

    • A veure quan fan alguna conya d’aquestes fonten-se de lo ploramiques que som els catalans a vegades. A veure quan treuen una bandera espanyola i la tracten amb respecte per fotre-se’n dels que volen monopolitzar la catalanitat.

      No hi ha lloc a dubtes, aprofitar aquest espai per fer una burla que saps que generarà controvèrsia no es gaire intel·ligent, hi ha alguna cosa més al darrere.

      No tanquem els ulls a la realitat, son els errors de sempre i no aprenem. Això no pot acabar bé. Mirem on es el nostre cor i mirem la nostra escala de valors. Tinc el presentiment que molts posen la «nació, país, pàtria» (d’ambdòs costats) per sobre de lo que ÉS veritablement important, que som germans i que ens hem d’estimar els uns als altres.

      A aquells a qui els separa més el nacionalisme que el que els uneix el ésser cristians, tenen un problema.

      El que necessitem es pregar, pregar i pregar encara més justament per no caure en la tentació. El diable es divisor (els que dominen els «Pastorets» ho saben bé) i aquí ens estem escindint de forma irrecuperable e irreversible. Nomès l’amor es més fort que les nostres diferències polítiques, culturals, socials, econòmiques, la religió que ens uneix i ens fa germans. Hauriem d’estar per sobre.

      Lo que ha de regir el nostre cor, això es el que cal cercar. Examinem-nos.

  14. el número de subnormales es infinito ….

    perdón, no era así: el número de idiotas coincidiría bastante con la súma del Sí-No y el Sí-Sí.

  15. Es muy triste ver como coaccionan y dejan que las cosas buenas de toda la vida y que ahora tambien lo deberian ser para nuestro hijos , el espiritu nacionalista destroze todo lo que pasa por sus manos y no deje ver la claridad que deja la luz de la fe de una obra de teatro que su finalidad es evangelizar y no politizar.

    • Senyor Catalan de toda la vida, segur que és una obra la finalitat de la qual és evangelitzar?

    • l´ únic garrulo es aquel que traiciona l´historia propia de Catalunya per inventar-se una a la seva mida,… i dic garrulo per no dir directament altre cosa, que en persona i cara a cara, m´encanataria dir-te…… Garrulo al cuadrat!!!!!!!!!!!!